Categorie: Persberichten | Posted: 2015-06-01

EU keurt beveiligde mobiele telefoon, Sectra Tiger, goed voor communicatie op SECRET-niveau

Den Haag, Nederland – 1 juni 2015 - Sectra, een toonaangevende Europese leverancier van beveiligde mobiele oplossingen, heeft een EU-goedkeuring gekregen voor het hoogste beveiligingsniveau dat ooit is toegekend aan een mobiel apparaat in de EU. Het betreft het model Sectra Tiger/S 7401, de mobiele telefoon voor beveiligde spraak- en tekstcommunicatie die is goedgekeurd voor het niveau SECRET UE/EU SECRET. Sectra is daarmee de enige leverancier die cryptotelefoons levert die zijn goedgekeurd door de EU op dit niveau. Door de Sectra Tiger/S 7401 te gebruiken, kunnen overheden en ambtenaren in de EU en de lidstaten veilig gerubriceerde informatie uitwisselen via normale mobiele netwerken, in verschillende beveiligingsdomeinen, zonder bang te hoeven te zijn voor afluisteren.

De Sectra Tiger/S zorgt in één enkel apparaat voor beveiligde communicatie en interoperabiliteit binnen en tussen verschillende organisaties, zoals de EU, NAVO en een lidstaat. De verschillende beveiligingsdomeinen dienen om flexibele communicatie te kunnen bieden terwijl de integriteit van de verschillende domeinen behouden blijft. Zo kan een Nederlandse gebruiker dus beveiligde gesprekken voeren met collega's binnen de Nederlandse ministeries als ook binnen de EU en de NAVO, volgens de gemaakte afspraken.

De eerste Sectra Tiger/S 7401-toestellen worden op dit moment in gebruik genomen binnen de EU-organisatie.

"Het Sectra Tiger-systeem is ontwikkeld vanuit een pan-Europees perspectief, om beveiligde communicatie binnen en tussen lidstaten en de EU en de NAVO mogelijk te maken. De EU-goedkeuring voor de Sectra Tiger/S 7401 met zijn multi-domeinmogelijkheden is een belangrijke stap om van Sectra Tiger de algemene standaard te maken voor beveiligde communicatie binnen Europa", zegt Jeroen de Muijnck, directeur van Sectra Communications BV.

Over het beveiligingsniveau SECRET

Er worden vier beveiligingsniveaus onderscheiden: Stg. Zeer Geheim (Top Secret), Stg. Geheim (Secret), Stg. Confidentieel (Confidential) en Departementaal Vertrouwelijk (Restricted). Deze niveaus geven aan hoe er met gevoelige informatie moet worden omgegaan en welke schade er veroorzaakt kan worden als de informatie zou uitlekken. Stg. Geheim is de op één na hoogste classificatie; dit betekent dat het bekend worden van de informatie een groot negatief effect op de nationale veiligheid kan hebben.

Over Sectra Tiger/S 7401

Sectra Tiger®/S 7401 is ontwikkeld om mobiliteit en flexibiliteit te bieden aan personen en organisaties die met zeer vertrouwelijke informatie omgaan. Het systeem is ontworpen om aanvallen van allerlei aard te weerstaan, ook van buitenlandse veiligheidsdiensten. Daardoor is het de beste keuze voor buitenlandse missies en overheidsinstellingen op ministerieel niveau.

Sectra Tiger/S 7401 is goedgekeurd voor communicatie op rubriceringsniveau SECRET UE/EU SECRET door de EU Council. De goedkeuring voor NATO SECRET is in voorbereiding. Samen met Sectra’s andere beveiligde telefoons vormt de Sectra Tiger/S 7401 een ecosysteem waarmee voice en sms communicatie wordt beveiligd op verschillende rubriceringsniveaus.