Categorie: Persberichten | Posted: 2017-06-28

De Sectra Tiger telefoon beveiligt Noorse autoriteiten tegen afluisteren

Den Haag, 28 juni 2017 - Sectra levert zijn oplossing voor beveiligde mobiele telefonie, de Sectra Tiger®/S 7401, aan de Noorse defensie. Met de Sectra Tiger/S 7401 kunnen Noorse ambtenaren binnen defensie en overheidsinstanties communiceren zonder het risico afgeluisterd te worden.

De Noorse defensie maakt sinds 2002 gebruik van een eerdere, speciaal voor Noorwegen ontwikkelde, generatie van de Sectra Tiger. De units die in gebruik zijn, worden nu omgewisseld voor de laatste versie van de Sectra Tiger/S 7401.

De Sectra Tiger/S 7401 is goedgekeurd voor het beveiligen van informatie die geclassificeerd is tot en met het rubriceringsniveau Stg. Geheim (Hemmelig in het Noors). De gebruikers zijn gezagsdragers en ambtenaren bij overheden en defensie die hoge eisen stellen aan beveiliging, flexibiliteit en mobiliteit.

De samenwerking van Sectra met klanten en nationale veiligheidsinstanties in een groot aantal landen heeft ertoe geleid dat de verschillende oplossingen van het bedrijf voor beveiligde communicatie tegenwoordig voor nationaal gebruik en in EU- en NAVO-verband worden toegepast in een groot aantal Europese landen.

Over de rubriceringsniveaus

Vier rubriceringsniveaus – Stg. Zeer Geheim, Stg. Geheim, Confidentieel en Departementaal Vertrouwelijk – definiëren de omgang van gevoelige informatie en de potentiële schade die zou ontstaan als deze anderen ter ore zou komen. De communicatie omtrent gerubriceerde informatie op deze niveaus vereist dat de communicatieoplossingen worden goedgekeurd  door een onafhankelijke veiligheidsinstantie.

De Sectra Tiger/S 7401 is door de Nederlandse veiligheidsinstantie en door de NAVO goedgekeurd voor het rubriceringsniveau Stg. Geheim. Eerdere versies van de Sectra Tiger/S 7401 zijn ook goedgekeurd door zowel de EU als door individuele landen. Sectra is de enige crypto leverancier met door de EU goedgekeurde beveiligingsoplossingen op dit niveau.